onsdag 16 maj 2012

Vindruvsrankan har fått torka...

Förra året så fick vi fina härliga vindruvor och allt växte på som det skall göra!!
Det var första övervintringen för vindruvasrankan och att jag skulle sköta om.

Den 25/12 2011 så klippte jag rankan och som Ni ser så blöder vindruvsrankan lätt,
varpå det är viktigt att göra detta just kring juletid.
Detta är i december 2011 och som det skall göras så
skall löven falla av på vindruvsrankan likt ett träd för 
att spara näringen närmast roten.

För att övervintra i växthuset blev det även ett inneväxthus med värme för att inte
Frosten skulle ta växterna.

Så kom värmen i mars 2012 och därefter kom blandad kyla, regn och värme.
Jag kollade Vindruvsplantan och när det var varmt så vattnade jag på.
Tittade på bladen och på växtligheten för att se hur plantan mådde.

Trots detta kollande och passande på Vindruvsplantan, så hann jag inte med....
Vindruvsrankan växte och var grön och bar frukt till vindruvor...
Vindruvskarten :)
Så började löven/bladen att dra ihop sig, till min förskräckelse..

Så jag tog med mig bilderna på ett papper
åkte till Handelsträdgården och frågade!

Jag ville inte vänta på hur det skulle gå för plantan utan
tog tag i saken direkt.

Fick då veta att Vindruvsrankan är behov av MYCKET vatten.
Får den växt fritt och inte i kruka så växer sig rötterna ner till dricksvattnet,
alltså långt ner i jorden.

Så antingen var det för dåligt vattnat på min planta i en keramikkruka,
eller så var/är krukan för liten.

Innan jag sökte upp Handelsträdgården,
så hade jag fyllt på med lite ny planteirngsjord och blandat i med Kogödsel och blåkorn.

Jag fick rådet att vattna Vindruvsrankan var 3:e dag och då med MYCKET vatten.
Så det gör jag nu och hoppas på att det är vattnet som är boven i dramat och inte krukan.



Glitter Graphics

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar