onsdag 16 maj 2012

Jag lär mig hela tiden :)

Eftersom jag älskar att fotografera och gör det ofta som sagt så händer det ibland att jag fotograferar något jag inte är så säker på. Då får jag som oftast fråga andra eller leta på Internet likt en detektiv för att se och lära mig :)

Som denna lilla varelse...
Var det ett Bi eller en geting, båda är randiga.
Fick sedan både läst till mig och höra av andra att ludna med dold gadd är Bi
medan mera klara färger och synlig gadd är geting.

Så detta är ett Bi vilket jag är väldigt glad över för
pollineringens skull i vår trädgård :))

Jag blev glatt överraskad att jag fick en blommande ???
mitt på gruset!
Först var jag tvärsäker på att det var en pensé, 
men så undrade jag om detta kunde vara möjligt.
Jag hade ju för första ggn i mitt liv Penséer i mina urnor förra året,
så det kunde vara detta, men kunde Penséer fröa av sig?!
Och var inte denna blommande snygging en vacker Viol istället???

Så jag tittade i butiker som sålde både Penséer samt Violer, försökte lära mig,
samt läste på Internet igen för att lära mig.

Penséer och Violer hör till samma släkte Viola!!!
Då fick jag förklaringen till varför det var så lika :))

Och så läste jag att Penséer kan komma upp via frö 
som säkert vinden och fåglarna har gjort.

Så nu vet jag att detta är inget jag har gjort utan vinden och kanske
fåglarna, samt gynnsamma väderleken :)
Så denna blomma är nu Pensé mina vänner!

Så fann jag denna varelse i min trädgård!
Först var jag helt säker på att det var nog en Vinbergssnäcka,
men så tvekade jag igen, då jag inte var säker.
Läste som vanligt och sökte på Internet för att finna svaret!

Här fann jag en del av information om denna varelse Klicka Här
Ytterligare info Här

Så jag hade inte en Mördarsnigel som tur var i min trädgård! Puh!!

Att man sedan skall äta denna söta varelse som heter Vinbergssnäcka
är för mig obegripligt! Låt den finnas i trägården!

Vinbergssnäcka!

Och det ljuva härliga fjärilarna!!!
Vi har Citronfjärilar, Kålfjäril (båda dessa är svåra att fotografera)
men lättare är det att fotografera skönheten
Påfågelfjärilen!!
Så vacker att se på, denna Påfågelöga som den heter egentligen.

Även en maskros kan vara vacker, likt en sol!

Visste Ni att fjärilar, Bin och Humlor med flera börjar oftast på
Gula blommor till våren. Fick höra detta på ett program på TV,
att insekter söker sig till det gula blommorna först innan 
den doftande och goda nektarna kommer längre fram i maj och framåt.

Visste Ni också att den förskräckliga Brännässlan är ett jättebra som
Barnstuga åt Fjärilen.
Här läggs äggen och kläcks sedan till larver,
så ta inte bort alla brännässlor i din trädgård,
för att Vi skall värna om fjärilen.



Glitter Graphics

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar