måndag 7 maj 2012

Gödsling i all ära!

Så här års så händer det ju så mkt härligt i trädgården :)
Växterna vaknar till liv, fåglarna kvittrar och solen värmer när den är framme.

När björkarna får musöron skall rosorna klippas och innan dess skall allt granris tas bort runt omkring alla växter som jag hade lagt dit i höstas för att skydda växterna mot kylan och snön.

Så bort med Granriset, sedan när björkens löv blivit lika stora som musöron så skall det klippas rosor, därefter också gödsla med Kogödsel.

En del växter skall snyggas till, antar har redan blivit till snyggade ;)
Honungsrosen Helena vid det döda äppelträdet har fått sig en del Kogödsel.
Honungsrosen Helena är planterad förra året 2011 och är en klätterros.
Jag har aldrig ägt en klätterros tidigare, så det skall bli jättekul att se hur det blir i sommar.
Jordgubbsplantorna fick också gödsel på sig också :)
4st rosor växer här vid muren och blev planterade förra året 2011.
Det är buskrosor alla 4:a och dom har nu blivit nerklippta samt fått gödsel på sig för att växa och bli fina.
Rosrabatten som har funnits längst hos oss är denna vid verandan.
Även här har det blivit gödsel- Kogödsel och klippning av rosorna.
Mellan lekstugan och vår sittplats Paviljongen så har jag planterat denna ros förra året.
Detta är Stenwell Perpetual och som är en buskros som luktar gudomligt!!!
Även denna stackars ros åkte på klippning och kogödsel.
Dessa Vresroser fick jag lov att gräva upp av markägaren.
Dessa Vresrosor växte vid dikeskanten och som jag nu har även givit Kogödsel på.
Dessa Vresrosor växer längst uppe vid Bergspartiet för att rama in Bergspartiet är det tänkt.

Det skall bli jättespännande och se hur dessa rosor tar sig i år!

Här har vi Louise Bougnet rosen!
Köpte denna ros förra året 2011 och grävde ner den vid det döda äppelträdet på andra sidan om Honungsrosen Helena.
Honungsrosen Helena skall ju klättra på trädet och på andra sidan skall Louise Bougnet vara en buskros mera. Så jag har två rosor, en på vardera sida !
Dessa rosor växer nära växthuset så när vi sitter där och dricker kaffe så får vi njuta av dessa rosor!

Nu tror jag det var färdig gödslat för denna gången :)



Glitter Graphics

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar