onsdag 16 maj 2012

Potatis och lök

Så förra helgen så sattes Potatis och lök till min glädje :)

Jag hade förgrott Potatisen då det var kyligt fortfarande då jag hade köpt hem potatisen.

7 maj 2012 sattes de första sättpotatisarna i denna hinken för att förgro :)
Detta är Minerva potatis.
Detta är sorten Amandine potatis.

Jag tryckte lite försiktigt ner potatisen i jorden då jag hade
lagt potatisen endast ovanpå jorden.
Jorden var planteringsjord och inget annat, för att förgro den.

Den 13 maj 2012 nästan 1 vecka senare
så såg det ut så här i hinken, fylld av groddar på potatisen.
Detta är sorten Minerva.
Man kan se lite grönt till blasten vid sidan på potatisen,
samt dessa små rötter.
Väl förgroddade potatisar :))
Så kom potatisarna ner i jorden i pallkragen :)
Mitt första försök till att odla potatis på detta viset.
Minerva är till vänster och Amandine är till höger.
Smart med olika färger på näten till potatisen, så vet man lättare ;)

Nu är det bara vänta och se och när blasten kommer upp så är det bara att kupa med jorden ;)

Så var det löken också....

Denna påse av Mix sättlöken var av Silverlök, Gul lök,
samt Röd löken.
Första gången jag sätter lök överhuvudtaget.
Väntan och se hur det blir är så roligt och spännande :)




Glitter Graphics

2 kommentarer:

  1. Va fint! Mumsmums, själv har satt chilli för första gången, blir spännande och se hur det är...
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt att få så något nytt :)
      Vi har provat 2 eller 3 år i rad att så Paprika, men misslyckats och fått den så stark istället trots att det är Paprika enligt påsen. Sista gången, förra året så blev paprikan så stark att jag fick andnöd när jag skar den.
      Så i år gör jag mitt sista försök till att odla paprika, vi som älskar att äta härligt köptans paprika, men vill ju allra helst odla egen paprika :)

      Önskar Dig all lycka också till din odling <3<3

      Radera