måndag 7 maj 2012

Fotograferande även som dokumentation....

Jag fotograferar också för att dokumentera över mina växter i vår trädgård, samt när jag åker någonstans så vill jag fotografera för att minnas det vackra på det platser jag är.

Det handlar oftast om för mig att vara i NUET, att NJUTA av stunden och av stillsamheten.
Jag trivs i vår trädgård väldigt mycket och när solen är framme och värmer, ja då är jag ännu mera ute än om det är halvsolig eller blåsigt.
Denna Aubretia har jag planterat i mitt nya stenparti och vips så kom Citronfjärilen dit.
Vårt älskade *nya* Magnolia som jag önskat mig i så många år!
Nu så är *hon* här och nergrävd.
Så både Aubretian och Magnolian har köpts in i april 2012 till vår trädgård.

Amerikanska Blåbär som jag köpte i höstas 2011 och planterade och det skall bli väldigt intressant om det blir några blåbär här i höst.
Bergspartiet där vi har en hel del lökväxter och som vi har fått av granne.
Så just nu vet jag faktiskt inte hur denna parti kommer att se ut till sommaren.

Pionen är på uppväxt!! Yippie!!
Hoppas och håller tummarna för att det blir så fin <3
Fänrikshjärtan som håller på att växa fram efter vintern.
Tänk att varje grönt växtlighet gör mig så otroligt glad!!

En gullviva som vi inte har planerat, men som jag har länge önskat att ha i vår trädgård.
Nu så är den här och förra året hittade vi den bakom Bergspartiet till vår glädje.
Varje år så vet jag inte om växterna har klarat sig eller om dom har dött.
Sådant är livet med trädgård, att man aldrig kan veta.

Förr förra året 2010 tror jag det var så sådde jag Bondböner och sockerärtor, men någon form av mask tog min mat som jag älskade!
Så förra året så planterade jag hallon som jag önskar att ha i min trädgård och har nu haft denna sedan hösten 2011. Det blev 2 hallon förra året och hoppas på betydligt mer hallon i år.
Magnolian är skör på det sättet att knopparna ramlar av vid blåst så den bör stå i så vindstilla läge som möjligt.
Tanken är tänkt att jag skall i framtiden skaffa en pilmatta eller vassmatta bakom Magnolian som gör att det blir vindstilla.
Men då jag såg vad en Pil- och/ eller Vassmatta kostar så får det faktiskt vänta.

Så när det nu började blåsa här om dagen så blev det ut och ställa upp barnbordet som lite skydd.
Jag verkligen älskar min Magnolia!!
Så när inte det första så kallade vindskyddet räckte, så tog jag till det runda bordet som också ett skydd för Magnolian. Jag vill ju att denna Magnolia skall ta sig och bli livskraftig och då får jag dutta och dalta med Magnolian första och kanske andra året, allt för det bästa förutsättningarna.
På vår tomt så växer det Vildkaprifol  som ogräs nästan :)
Jag hade först tänkt ha klätterrosor här kring gamla hundrastgården.
Rosor som luktar så gott!
Ja allra först hade jag tänkt riva rastgården, men så blev inte fallet.
Ja vi använder ju inte några rastgårdar längre, men är jättebra att ha som en del av trädgården då den är inhängnad för hundarna.

Så jag ville göra något snyggt och planerar och fantiserar om hur jag vill ha det.
Ja och så var det ju detta med ekonomin också :)

En klätterros kostar ca 200-300kr styck och Vi har Vildkaprifol på tomten gratis!!!
Vildkaprifolen luktar också väldigt gott och har inga taggar heller :)

Så det blev Vildkaprifol... några stycken som jag nästlade ut i härvan och planterade runt om där det behövdes :)
Så här en av de Vildkaprifolerna som jag grävde upp och grävde på ny plats där jag ville ha dom :)
Dom ser anskrämliga ut just vid nyplanteringen, så gjorde jag förra året och det jag planterade förra året är jättefina nu.
Så jag vet vad jag gör :)
Nytt i vår trädgård har även blivit denna Pilträd-
Röd vide med så rolig stam !
Rosa Azalean som jag köpte förra året 2011 tror jag det var efter 2010 då jag köpte den Gula Azalean.
Först köper jag en planta av något jag gillar för att se om det trivs hos mig, samt på platsen där jag planterat den.
Den Gula Azalean trivdes och jag köpte den Rosa fina Azalean 2011.
Se så fin den Rosa Azalean är och knopp av gröna blad!!!
Den Gula Azalean som jag köpte först och som blommade första året, har blivit så här ful.
Klart så ser jag att denna Azalea inte mår bra eller har dött.
Måste fråga någon kunnig.
Den gula Azalean ser så halvdö ut. Jag vill att allt skall frodas i vår trädgård.
Jag är ju *bara* en glad amatör i trädgården och jag lär mig hela tiden, men ibland så står jag ovetandes om vad som händer.

Plymspirean som är så vacker, har jag klippt av stänglarna som stod torra efter vintern likt vassstrån.
Nu grönskar det på nytt igen!!!


Så med dokumentation så kan jag se och lära mig hur mina växter frodas och inte frodas. När det blir sjuk på något sätt så kan jag lära mig av detta genom bilder och text.

Men mest av allt så njuter jag i min trädgård från nu till i höst när det är dags för trädgården att lägga sig i vila.

Jag tillbringar ute i trädgården så mkt det går och där störs jag inte av telefoner eller mobiler.
Förut så hade jag alltid med mig mobilen i fickan och den bärbara telefonen i närheten av mig.
Det blev så stressande att alltid ha koll på att vara nära telefonen och alltid vara tillgänglig.

Nej, jag la av med detta förra sommaren.
När jag är ute i trädgården så är jag inte tillgänglig!
När det är kväller eller helg så umgås jag med min familj och sitter inte i någon telefon, utan njuter i samvaro med familjen.

Så just nu sitter jag här vid datorn och har så gjort en längre stund för att skriva ner vad som händer här, 
samt visa lite bilder och det tar tid.

Dator i all ära, men ibland kan det bli för mycket!
Jag sitter mindre och mindre vid datorn och får nästan dåligt samvete över att jag sitter här.

Inte för att jag får dåligt samvete för andra, nej utan för min egna del. 
Jag mår bäst när jag är ute i trädgården:)
Jag mår bäst och få umgås med familjen!!!

Jag har lärt mig att prioritera vad som är viktigast för mig!!!
och det är Familjen och trädgården med våra djur!!!





Glitter Graphics

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar