fredag 20 juli 2012

Vi åkte som sagt till Paris för 4 dagar och mitt i denna resa så hamnade vi Franska Nationaldagen!!
Innan vi hade bokat så tänkte jag om vi skulle ändra på tiden och dagarna och inte hamna just på den sådan dag.
Men tur var väl det att vi blev kvar under den 14/7 då det blev så pampigt, magnifikt och ja... så fullständigt vackert på alla sätt!!!

Franska flaggans färger är
Bleu, Blanc och Rouge, alltså
Blå, vit och röd ;)
Detta blev vårt första möte med Nationaldagen!!

Man hade även på morgonen en magnifik parad på Champ-Elysée, men vi skippade den.

Men när flygplanen flög lågt över oss, så pampigt det också kändes!
Det var uppvisning av flygplanen och det ena efter det andra kom inflygandes
att jag knappt hann ladda om med kameran :)
Säga vad man vill, men pampigt var det!
Detta var det sista av flyguppvisningen och jag brast ut...
Vive la France!!!

Hela Champ-Elysée från Place de la Concorde till Triumfbågen
var uppsatta med Franska flaggan på.
En sådant känsla att det var Franska National dagen gick inte att ta miste på:)

Det var även Polisparader som åkte runt och visade upp sig.
Hela staden kokade av att fira Frankrike!!!


Sedan kom det Helikopter uppvisning!
Jag hörde där vi stod hur det mullrade i luften......
Sedan kom den ena efter den andra eskorten i luften och visade upp sig!!
Inte full lika vackert och pampigt som flygplanen,
men ack så häftigt ändå :)

Charles de Gaulle
Han har en plats uppkallade efter sig,
Place Charles de Gaulle där  Triumfbågen ligger
samt
Flygplatsen Charles de Gauelle.
En delikatess butik som vi passerade när vi gick...
Det var lördag och den 14/7 Franska Nationaldagen
marknad med grönsaker, frukt och blommor bland mkt mera...
Så vackra blommor <3<3<3
En dag som denna var det extra mkt folk på tunnelbanan och i gångarna
samt perrongen, ja även på gatorna var det mkt folk på.
Paris är kärlekens stad
och jag älskar Paris och kanske även övriga Frankrike <3<3<3

Vi har sett mkt denna gången vi var i Paris
och vi har gått mkt
sett mkt och upplevt mkt
andas in Paris i dess ljuva atmosfär!!!

En del av mig är fransk och kommer så alltid att vara <3<3<3



Glitter Graphics

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar