tisdag 24 juli 2012

Jag är en ENFP:are :)

Tänka sig vad man lär sig hela tiden ;)
Igår när jag var på Arbetsförmedlingen så frågade min handläggare om jag hade hört talas om Mayer-Briggs?!

Jag såg nog ut som en fågelholk hel jag, just då tror jag :)

Vaddå?.... Mayer-Briggs... så klart jag inte fattade något...
Mayer-Briggs är framställdes av amatörpsykologer på 1900-talet av dotter som heter Mayer i efternamn och henna mamma som heter Briggs i efternamn.

Själv har jag gått utbildning inom psykiatrin men aldrig har detta nämnts tidigare, vilket jag tycker är väldigt konstigt!!!
Här är länken till Wikipedia om att läsa om Mayer Briggs och deras världens mest använda PERSONLIGHETS test

Så där jag satt och vi gick igenom på min inrådan, att på skoj ta reda på vem jag blev i denna personlighetstestet.

Det var då jag fick fram att jag var ENFP!! När jag läste om detta i min handläggares bok, så förstod både jag och min handläggare en hel del. Jag läste öppet om vad som stod där att läsa och hur jag nickade instämmande på 98% av det som stod där. Så klart att allt kan ju inte stämma klockrent, men övergripande så var det som man hade skrivit om mig. Nu finns det dessvärre inte så många sidor om ENFP på svenska och inte finns det något som jag kan få fram som det stod i boken jag läste ur.

Så här blev mitt resultat av personlighetstestet även idag när jag testade på Nätet:


Din persontyp: ENFP

"Fokus på att undersöka alla möjligheter"

ENFP-typer är ofta kreativa, dynamiska och inspirerande personer som tycker om att hjälpa andra människor med att ta fram deras potential och resurser. Deras talang ligger i att kunna upptäcka den djupare meningen, finna sanningen och motivera andra. För dem finns det en mening och betydelse i varje handling som sker omkring dem, något som andra kan tycka vara besynnerligt och oförståeligt.
För ENFP-typer är det därför viktigt att organisationen eller företaget är obyråkratiskt så att det finns möjlighet till snabb handling. Ofta hittar man ENFP-personer i jobb där de kan använda sin talang till att undersöka alla möjligheter och motivera andra. Därför hittar man dem ofta i befattningar där de kan arbeta med människor och vara med att främja deras personliga utveckling och tillväxt, så att dessa människor hittar sina resurser och potential. Oftast hittas de inom:
Följande kända personer har persontypen ENFP: Carl Rogers, Molly Brown, Bill Moyers, Bill Cosby, Sandra Bullock, Meg Ryan, Nelson Mandela, Martin Luther King


Vill Du testa dig själv om vad du hamnar så klicka HÄR.

Vad som också kom fram på hos min handläggare på Arbetsförmedlingen var att jag har svårt med papper och pappers organisation och jag som trodde detta var min bit, då jag älskar att hålla på med pappersbiten ;) Och visst kan jag älska detta med kontorsbiten och papper, men vad som händer när jag är en ENFP och detta är inte min starka sida med papper och struktur, så får jag lägga ner otroligt mycket energi på detta för att hålla ordning, vilket leder för min egna del att jag ödslar energier av mig själv *bara* för att jag skall hålla ordning på pappren. Detta leder till slut att man bränner ut sig, vilket jag har gjort, för man får inte tillbaka så mycket i energi som när man ger ut allt av sin energi vid pappersarbete.


Men det jag fann var detta om ENFP ( Extrovert, INtuitiv,Feeling, Perceptive):
The Inspirer- Inspiratören


  • Har ovanligt bred kompetens och talang
  • Varma entusiastiska människor, ofta väldigt ljusa och fulla av möjligheter
  • Första hand via sin intuition och därefter går  sekundära läget till det interna, alltså till det inre
  • Det lever i en värld av möjligheter, och kan bli mycket passionerade och glada över saker och ting
  • Deras entusiasm ger dom förmågan att inspirera och motivera andra, mer än vad vi ser i andra typer.
  • Har många projekt på gång
  • Social kompetens
  • INtuitiv, Tar in omvärlden på ett Intuitivt sätt
  • Feeling, som går på sin känsla
  • Att vara produktiv utan ledning
  • Snäll och känslig till läggningen
  • Extrovert, Utåtriktad och fokuserad på omvärlden
  • Perceptive, uppfattande
  • Oftast stora människokännare
  • Behöver tid ensamma för att centrera sig själv, fokuser på sig själva
  • En ENFP förälder kan vara rolig erfarenhet, men också stressande för barn, då barnet kan uppleva att förälder är inkonsekvens och svårt att förstå
  • Är i grunden glada människor
  • Fungerar bäst i situationer där det råder stor flexibilitet, och där det kan arbeta med människor och idéer
  • Blir olyckliga vid strikta scheman och vardagliga uppgifter
  • Det är så alerta och känsliga till sin natur och ständigt scannar sin miljö, så ENFP lider ofta av muskelspänningar
  • Det har ett starkt behov av att vara oberoende
  • Det måste behålla kontrollen över sig själva
  • Charmig, naiv, Risktagande, känsliga, människo orienterande individer med kapacitet varierar över ett brett spectrum.
  • De är Idémänniskor och *Folkets*människor, som ser allt och alla som en del av en kosmisk helhet.
  • Många säger om ENFP: *Det lyser upp mitt liv*
  • ENFP måste tillåtas friheten att få gå sin egen väg
  • Det har många gåvor som det använder för att förverkliga sig själv och närstående, om det kan förbli centrerad och behärska förmågan att följa dessa genomgående.
Det Dominerande är Utåtriktande och Intuitiva delen
därefter kommer den Introverta Känslan som en ENFP går på
därefter kommer det Extroverta tänkandet
och det som fungerar sämst hos en ENFP är Inåtvända känsligheten.



Så detta var litegrann om hur en ENFP person kan vara :)


Glitter Graphics

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar