torsdag 19 juli 2012

Så var vi på Agility också, fast bara tittade ;)

Så fick vi tips av vår äldre dotter om att det skulle bli en Agility tävling i närheten där vi bor och denna tävling skulle hålla på i 2 dgr och sedan uppehåll i 1 dag och därefter fortsätta i 2 dgr igen.

Vi åkte dit med våra småhundar, som miljöträning samt titta på hur det gick till på Agility. Jag har hållit på med hund i över 25år, men aldrig gått på en Agilitytävling. Så det var med spänning vi åkte dit, den yngre dottern, jag och min älskade man (pappa) och så mötte vi upp vår äldre dotter med sin sambo på platsen :))

När vi hade parkerat bilen på parkeringen som låg en bit bort och när vi närmade oss område med hundar, gräsmatta så sa jag till min yngre dotter att se upp för hundbajs ( då jag är väldigt van vid hundutställningar att det är hundbajs över allt, som ingen verkar tyckas ta upp efter sin hund, NJA, det finns faktiskt dom som är duktiga och plockar upp efter sin hund, men man får ändå se upp, för det finns hundbajs på marken på hundutställningar)

Så kom vi då gåendes och jag hade varnat för hundbajs på marken, till min yngre dotter.... MEN döm av min förvåning så fanns där massor med hundar, inget bajs på marken. ALLA plockade upp efter sig!!!
Dessutom så var alla hundarna snälla, INGEN gjorde utfall och INGEN hund var aggressiv. Alltså alla gick bra överens med varandra!!! en del hade sina hundar lösa vid vattnet för att hundarna skulle få bada efter tävlingen och ingen hund sprang ifrån sin matte eller husse och ingen ägare skrek eller ropade efter sin hund.

Jag blev tagen av all denna ljuvliga atmosfär!!!
Full aktion med hund på banan och sin ägare:))
Här gäller det att ha total kontroll på sig själv, vig och snabb bör man vara som ägare
hunden är otroligt glad och ger järnet och springer för fullt...
Här är A o O som gäller samspelet mellan hund och förare!

Ålder: ung som gammal för föraren
Kön: Man och kvinna
Hundsort: Blandras med renrasiga
Klasser: Stora hundar var för sig i en ring och mindre hundar var i en annan, samt så fanns där även Hopptävlan också.

Men vi tittade på de små hundarna som körde Agility och vi fick blodad tand ;)
Det är många ekipage- hund och förare som skall genomföra sin tävling,
och det betyder att varje förare får gå *banan*, alltså gå där man sedan skall 
föra hunden på olika hinder att hoppa över, som att gå över balansgången och Ahindret. 
Här är det numrerat och det gäller att ta rätt väg, för så väl förare som för hunden.

Man kan säga att det är som hästhoppningen, vad gäller tid och fel vid rivning och vägran.
Skillnaden är att hunden är lös och springer bredvid dig :))
Samt att det är en tunnel att krypa igenom, samt balansgången att gå över som vickar likt en vippbräda,
och A-hindret som dom skall klättra på ;)

När vi hade suttit där en stund och tittat på....
Ja, vi var faktiskt där på platsen... området från 10-15 cirka, det trodde jag aldrig :D

Vi gick också på området och njöt i fulla drag med hundar och förare omkring oss;)
Våra älskade hundar<3<3<3
Till vänster Alice, en phaléne
och till höger är det Skrållan, en blandis mellan Chihuahua och Lhasa  Apso.
Vi hittade strandkanten till Mälaren och en brygga att  sitta på.
Hundarna sitter fint här och tittar på hundar som passerar bakom min rygg<3
Så här var det skyltat med Hundbad <3<3<3

Efter ett antal timmar så blev Skrållan trött och Allice flåsar med tungan.
Mycket intryck för våra guldklimpar och därefter åkte vi hem :)
Nöjda med dagen,... men klart är att vi vill se mer och vi skall träna mera :))






Glitter Graphics

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar