onsdag 5 oktober 2011

Iris Hadar- min arbetsförmåge bedömning

Så när jag hade varit hos Birgitta- arbetsTerapeut på AF-Arbetsförmedlingen och gjort mitt test-Valpartest- med henne så skickade hon mig vidare till Iris Hadar. Därefter så kom även Birgitta på besök för att se hur det gick för mig på Iris Hadar.

Första mötet på Iris Hadar så träffade jag min kontaktperson Helena som jobbade på Iris Hadar tillsammans med Birgitta från AF. Vi gick igenom tillsammans om vilka frågor som skulle besvaras under tiden på Iris Hadar samt så skulle jag skriva Loggbok för varje dag jag var där och då skulle det skrivas om hur jag mådde när jag kom, vad jag gjorde för sysslor på Iris Hadar samt vilken effekt det hade på mig i positiv och negativ syfte och hur det påverkade min kropp. Jag skulle också skriva ner, hur effekterna blev även när jag kom hem, så i det hela skulle man skriva nästa om 1 dygn utom när man sov och hur allt påverkade mig som person i smärtan, stress, glömskan och allt som tillkom som även stimulansen. Jag skulle också skriva ner vilka sysslor jag gjorde, men också om jag satt, stod, gick och hur jag löste mina problem med mindfulness, avledning när det gjorde för ont i kroppen och hur jag löste detta, så i det hela skulle jag skriva ner ALLT!

Här var min underbara stol som jag gillade och jag prövade med armstöd för avlastning, men det fungerade inte tyvärr. Stolen och bordet är höj- och sänkbart och man skulle följa instruktioner från pärmen som står i stället.
Detta är för att se om man kan hantera med smärta,stress och glömska följa instruktioner trots allt.
Jag var i "Datorns värld" ett antal dagar och då med att micropausa, höjde bordet, provade att stå... effekterna av att sitta kontra stå och att skifta där emellan.
Det fanns andra stolar också om jag hade velat ha en annan stol, men denna passade min kropp väldigt bra och även för nacken.
Som Ni ser i "Dator rummet" fanns ett antal datorer, skärmar för att känna avskildhet om man så ville och bakom till vänster finns en säng för den som ville vila på sängen, när det gjorde för ont i kroppen.
Det finns också ett speciellt vilorum, för den som ville gå dit.
Här ser man utgången från Datorrummet ner till hissen och trappan ner till Café/Fikarummet och Terassen.
Sedan kom jag till "Påsvikningen"-stationen och som Ni ser så kunde man få göra diverse olika vikningar, för det man orkade och kunde följa instruktionerna.
Här skulle jag göra en Ask med lock, läsa på instruktionerna och göra detta med pappret intill.
det som var väldigt bra var att allt kom till ändamålsenliga saker. Så dessa askar kom till Kvinnojouren med memoryspel för barn när Mamman skulle prata på Kvinnojouren.
Så hade jag lyckats med ett lock. Lite vint och snett blev det, med mina fingrar som spelade mig spratt.
Den dagen blev det två askar som jag lyckades göra och jag blev så glad och entusiatisk, så jag gick igång med adrenalin, vilket kroppen svarade negativt på mig, slutet av dagen.
Den ena dagen lyckades jag endast göra en påse som står till vänster om asken.
Att göra påsen var betydligt svårare än askarna.
Så här skulle man göra påsen och ville man ha bredare botten på påsen så blev det inte riktigt som det ser ut på bilden vilket inte jag fattade först :)
I samma rum där jag gjorde "Pås-stationen" så fanns även denna uppgift att göra om man ville detta, men med mina fingrar så funkar detta inte alls med piller göra, tyvärr.

Fortsättning i nästa blogginlägg.....................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar