tisdag 24 maj 2011

Trädgården- min oas och återhämtning

I vår Trädgård så bara *älskar* jag att få vara där och hämta kraft från denna underbara plats!!!

Vi har gjort som så att vi har både tänkt på fåglarna som finns runt omkring eftersom vi har skogen bakom också. Sedan eftersom jag gillar Lavendel så blir det fjärilar och binen som jag vill spara och låta dom frodas eftersom dom är ju snart efterlysta.

Vi hade denna dammen i flera år, men den grodde igen med massa slem och lager, för vi använde oss inte av klor eller algborttagning eftersom våra hundar drack vattnet mellan varven. Vi hade pump till denna damm, men det var tvungen att göras rent för hand, alltså att tömma dammen och torkar och spola rent allt från alger och slem som satt fast på dammduken och därefter tömma i nytt vatten. Detta behövdes göras 2-3 ggr år för att hålla dammen snygg vilket vi ville göra.
Men nu så har vi bestämt oss att inte längre ha någon damm tyvärr, p.g.a detta. Och några fiskar blev det inte tal om att ha i dammen eftersom vi har 2 katter också.
Här har vi dammen som var så underbar att ha!!!

Bakom dammen har jag ett stenparti
Här har jag Lavendel, Fingerborgsblomma, Mossflox, Nejlika samt Brokspirea.
Denna plats ligger i väster läge.

Vår veranda och Rosrabatten, Clematis, Lammöra, Astilbe,Trädgårsnäva, Fänrikshjärtan samt en smultronplanta i ena hörnet och persilja som jag köpt på ICA som jag planterar i en kruka och hängt upp så här och sedan växer det och frodas under sommaren :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar