onsdag 17 augusti 2011

Jag är vänsterhänt!

Fann detta på Wikipedia :)

 även hos många vänsterhänta, finner man samma fördelning av förmågor mellan hemisfärerna. Den vänstra halvan rymmer medvetande, språkförmåga i både tal och skrift, matematik, logik, analysförmåga samt jagets historiska aspekter och framtidsplaner. Den arbetar sekventiellt, vilket innebär att den koncentrerar sig på en sak i taget. Högra halvan står för omedvetna förmågor som intuition, kreativitet, helhetsuppfattning, känslosamhet, orienteringsförmåga, bildförmåga, formkänsla, igenkänning av ansikten, tolkning av ansiktsuttryck och musikalitet. Den håller sig till det som finns här och nu men arbetar med många olika saker samtidigt.




Så bra då :)

3 kommentarer:

  1. Det var intressant,jag är också vänsterhänt.kram

    SvaraRadera
  2. Vad jobbigt det lät... ;-)
    kram/caja

    SvaraRadera
  3. Jag är också vänsterhänt!! :-)
    På Smärtkursen på Vita Villan tog de också upp om det här med vänster- och högerhalvan av hjärnan och vad som kännetecknar dem.
    Förstod inte riktigt meningen du strukit under ovan " fördelningen av förmågor mellan hemisfären" Hmmm, vad är det för något? Hihi!
    Jag är en högerhalva ut i fingerspetsarna! Men lite struktur gillar jag, har lätt för administrera och organisera, därav mina ideella insatser som sekreterare i över 15 år och sedan läkarsekreterare. Men högerhalvan trivs jag så mycket mer med! KRAM!

    SvaraRadera