tisdag 20 september 2011

Så *vansinnigt* trött

Jag blev medveten om att jag inte har skrivit här på minst 4 veckor sedan vilket blir en månad sedan :(

Men under dessa veckor så hade jag tänkt mig, fixa med mina bilder jag har tagit, få till mina promenader igen och försöka må bättre till kropp och själ...................

Men nu blev inte så fallet..........................:(

Varje dag hoppas jag på att bli piggare, så jag skall orka.............. låter ju inte klokt...... jag vet!
Varje dag är en utmaning om att få till dagen! Morgonen börjar alltid bra vid frukosten kl.6, men sedan dalar min energi på en gång :((

Efter  frukosten så skall jag köra min yngsta dotter till bussen-den GULA stora bussen- UL som går in till stan. Redan här vid denna tidpunkt är jag så trött och gäspar och gäspar hela tiden och känner mig som bly.

Och så tänker jag..... på vägen hem i bilen när jag lämnat dottern.......... RYCK Upp Dig nu!!!!! Alltså jag skall skärpa till mig och rycka upp mig, men gäspningarna fortsätter och fortsätter....... Tar mig i kragen och ger våra 3 hundar mat och rastning, men sedan är jag *Blytrött* i hela kroppen.

Somnar och sover 2-3 timmar........ lunch......... mera trött och har jag otur så somnar jag igen och sover 2-3 timmar till.............. även om jag har försökt med att läsa böcker för att hålla mig vaken.
Jag orkar verkligen ingenting.............. och då menar jag ingenting............. är helt slut i kroppen, tyvärr....... jag som har varit så full av energier tidigare :D :))

Jag har verkligen haft ork tidigare, trots smärta, och jag har orkat genom diverse prövningar............ orkat gått vidare med mitt liv för att pröva mig fram som man måste göra när man har Fibromyalgi för att klara av vardagen på ett bättre sätt.

Antingen har luften gått ur mig eller likt en nål som sticker hål i en ballong...............
eller så är det som så att kroppen har fått nog av allt testande hit och dit, så energin har tagit slut.

Konditionen har jag kvar, även om den blir sämre nu med, så har jag en grundkondition, men p.g.a att jag är så fullkomligt slut och trött gör att den enklaste saken i värden känns som oöverstiglig. Som att sitta vid datorn blir jag jättetrött av, gå och hämta posten blir jag helt slut av i musklerna och tröttheten, men flåshet och konditionen har jag..... att tömma en diskmaskin är förskräckligt eller fylla den, samt att laga mat eller ta sig för med något är så himla tungt att jag bara somnar och sover.

Jag har nu under dom sista veckorna försökt hitta tillbaka till min egna rytm och har fått medhåll av min läkare att göra precis det jag känner för............. det som gör mig glad eller piggar upp mig på ett eller annat sätt, eller så lyssnar jag inåt i mig själv och och gör det kroppen begär av mig just nu och just nu är det sova och ta igen mig.

Hoppas verkligen att jag blir bättre snart :)) Jag vill verkligen detta.... att bli piggare

Detta är Melonblomma :)
I vårt växthus så har jag just nu 3 st Meloner som växer 
och jag har tagit bilder på Gurka, Tomater, Paprika, Vindruvor och Majs.........
men allt ligger i kameran eller i datorn och behöver göras om till mindre storlek så Ni får se bilder senare :))


3 kommentarer:

  1. Tråkigt att du är så dålig nu. Jag tycker du skall ta upp med din läkare det här med B12-injektioner, det får man just för att bli piggare när man har fibro och kroniskt trötthetssyndrom. Man behöver inte ha någon B12-brist för att få detta. Om din läkare inte vet nåt om det här kan han eller hon kontakta Gottfriesmottagningen i Mölndal för information. B12 är ju ett naturligt ämne, ett vitamin och ev överskott kissar man ut, kroppen lagrar det inte. Hade jag inte fått B12-injektioner hade jag inte kommit ur sängen över huvud taget för så illa var det när jag började pröva detta.
    Kramar från mej till dig vännen! ♥

    SvaraRadera
  2. Dessa förbannade skov...jag känner igen vartenda ord du skriver...Jag hoppas du återfår ork och energi snart, försök hämta in lite från solen som ska lysa på oss i helgen.

    kram på dig fibrosyster/caja

    SvaraRadera
  3. Min goa vän!
    Jag lider med dig! Och känner igen...:-(
    Du verkar dock ha det ännu mycket värre än vad jag har det! Jag önskar verkligen att du kan få nåt som hjälper i detta!
    Jag ser att någon ovan skrivit om B12. Det och Folsyrebrist är visst väldigt vanligt hos oss med Fibro.Smärtläkaren på Vita Villan nämde det för mig och det gav mig lite klarhet varför jag drabbats av brist av just dessa ämnen. Jag har inte haft en massa bristtillstånd förut nämligen. Förra sommaren eskalerade det helt och hållet för mig i detta. Jag hade blodbrist + järnbrist och låg på ett blodvärde på knappt 70 (bör ha 120-130) och stark brist på Folsyra och B12. Alla dessa tre bristtillstånd medicinerar jag nu konstant med tabletter varje dag. Och visst, jag blev bättre-tröttheten var bedövande då.Nu är den inte lika förlamande, men ändå väldigt stor.Och det är väl själva Fibrons del i det sas.

    Kanske du skulle fått tagit lite prover hos läkaren för att se hur dessa ämnen och nivåerna ligger i din kropp? Det kan ju vara en del av tröttheten du upplever som extra intensiv nu.

    Ibland är det riktigt svårt att veta vad som är hönan och vad som är ägget i tröttheten. Jag vet att mina mediciner gör mig jättetrött men jag har också varit mycket sämre i Fibron nu ett halvår och då har tröttheten ökat igen så jag också bara går och gäspar hela tiden, somnar på bussarna, framför datorn, ja när som helst eg.Men det är väl som Caja skriver, dessa attans skov!! Jag vet ju inte heller vilka mediciner du tar men ofta är ju just trötthet en vanlig biverkan hos de flesta mediciner (som om vi inte skulle ha nog av det ändå!)

    Men..ja..du får göra vad du känner är rätt för dig. Följ kroppen och vila, vila när det är som värst och njut av solen med små promenader inemellan. Jag får tvinga mig till det, för jag har gått upp 6-7 kg sedan i våras och dem vill jag ha ner igen för annars kommer fler komplikationer för mig i kroppen. Åhh, tänk om vi hade bott närmre varandra. Då kunde vi gått ut små rundor ihop, fikat och babblat. Hade varit hur mysigt som helst.:-)

    Idag har det blivit lite kallare i luften men ändå en härlig hög höstluft, så jag var ute en runda på arbetsträningen. Varje tisdag får vi gå på friskvårdspromenad en timme om vi vill, och det gör jag inemellan när jag orkar.Riktigt skönt såna här höstdagar.Jag har ökat upp min arbetsträning med 2 tim till per vecka.Det känns förstås av men inte så att jag blir för dålig. Jag måste ge kroppen en chans att stabilisera sig på det för att se hurdan effekt det ger på mig.

    Förresten, jättetack för dina såå gulliga kommentarer på min blogg! Jag blev så glad! Du har ju själv tagit en jättefin bild på en Melonblomma. woaw, att du odlar såna i ditt växthus. Va roligt! Måste va så kul att både följa frukter och grönsaker när de växer fram och sen att få äta och njuta utav dem.Mums!:-)

    Jag har inte fattat att du har hundar! Eller så har jag glömt det. Va härligt! Vilka sorters hundar har du? Jag längtar verkligen efter en hund jag med! Då MÅSTE jag gå ut en runda när den ska rastas(en bra puff för mig att komma ut en stund) och inte minst skulle det vara ett sådant sällskap! Jag skulle gärna vilja ha den korthåriga collien, just för att den är lättare att sköta med päls och så, som du också skrev, men å andra sidan så tycker jag den med lång päls är sötare.Ja, ja...vi har ändå inga pengar till det just nu tyvärr, måste spara ihop till det först, så jag får tänka och vända på det lite till.:-))
    Och mjuka upp min man för det, inte minst. Han vill eg inte ha hund, men jag håller på och övertygar honom så sakteliga.:-))
    Oj, nu blev det visst en hel novell jag skrev här.Att jag alltid ska ha så svårt för att begränsa mig när jag skriver, fniss. Hoppas inte jag tröttat ut dig ännu mer nu.

    Jag återkommer :-) Önskar dig en fin kväll och hoppas att du får känna lite mer ork snart. Tänker på dig varje dag, min goa vän! Var rädd om dig och tappa inte modet alldeles...!
    Massa varma kramar till dig! / Karin

    SvaraRadera